Help & Support

Vind hier het antwoord op uw vraag

Wie installeert internet (en telefonie) op mijn adres

Bij uw bestelling kunt u zelf kiezen wie uw internet (en eventueel telefonie) gaat installeren:

Ik installeer de hardware zelf

U bent een handige Harry en u zorgt zelf voor de installatie van uw DSL-modem/router en splitter(s).  U configureert zelf uw computer, met plezier en zonder morren.  De handleiding van uw modem en andere praktische details vindt u hier, op onze support site.  Deze installatie kost u – naast een eventuele zweetdruppel – helemaal niets, uiteraard.

New Line Service (Indienstname nieuw koperpaar)

Wat u moet weten

Hebt u een New Line Service besteld? U wordt op de hoogte gebracht van de geplande installatiedatum. De installatie wordt uitgevoerd door een KPN monteur. De monteur wordt geacht de contactpersoon voor aankomst even op te bellen op het telefoonnummer dat werd opgegeven tijdens de bestelling.

 

BELANGRIJK:
Het is echt van belang dat u weet wat te verwachten en wat niet te verwachten. En bovendien wat u vooraf moet voorbereiden of waaraan u moet denken. Gelieve alle onderstaande informatie aandachtig te lezen en indien nodig kan u dit downloaden of printen. Immers goede afspraken maken goede vrienden.

In welk geval wordt de New Line Service afgewezen?

Als KPN graafwerkzaamheden of groot laswerk moet verrichten om nieuwe kabels vanaf de wijkcentrale naar uw locatie aan te leggen, dan zal KPN de aanvraag voor New Line Service afwijzen.

Omdat de aard van de benodigde werkzaamheden voor New Line Service niet vooraf is vast te stellen, zal deze afwijzing pas na aanvraag van deze dienst doorgegeven worden. Edpnet zal u vervolgens informeren dat levering van DSL op basis van New Line Service niet mogelijk is. U kunt in dat geval wel zelf via KPN een nieuwe telefoonlijn aanvragen.

Wat moet u doen VÓÓR de installatie

  • De contactpersoon moet de dag van de installatie telefonisch bereikbaar zijn op het telefoonnummer dat werd opgegeven tijdens de bestelling.
  • De contactpersoon dient onmiddellijk beschikbaar te zijn wanneer de monteur arriveert op locatie.
  • De contactpersoon is op de hoogte van:
     
    - wat de monteur komt doen (en wat niet);
    - waar de monteur moet zijn (of niet moet zijn).
  • Zorg ervoor dat de contactpersoon de nodige toegangsmogelijkheden heeft (badges, sleutels, paswoorden, ...) heeft, zodat de monteur een vlotte en volledige vrije toegang heeft tot:
     
    - Het gebouw (indien nodig, informeer uw security personeel);
    - De ruimte waar het KPN IS/RA zich bevindt;
    - De server ruimte (indien nodig);
    - Eender welke ruimte waar de monteur werk moet uitvoeren.
     
  • Zorg voor vrije interne bekabeling tussen het KPN IS/RA en de ruimte waar u de modem wenst te installeren.
  • Zorg ervoor dat geen enkel obstakel (zoals meubilair, dozen, ...) de monteur kan hinderen tijdens de installatie.

DE INSTALLATIE: Wat wordt uitgevoerd

  • De lijn wordt afgemonteerd op de wandcontactdoos, getest en gelabeld met een Circuit ID
  • De monteur monteert het binnenkomende koperpaar op de wandcontactdoos.
OPGELET: indien uw apparatuur (modem, telefoon, fax, server, …) zich in een andere ruimte bevindt dan de ruimte waar het KPN IS/RA zich bevindt:
  • Indien er koperpaar tussen beide ruimtes loopt:
     
    - Vraag de KPN monteur om de wandcontactdoos te monteren in de ruimte waar uw eindapparatuur (modem, server, rack, ...) zich bevindt. De hardware kan dan op diezelfde plaats geïnstalleerd worden;
    - Monteert de KPN monteur de wandcontactdoos niet in de ruimte van uw eindapparatuur, dan kan u het vrije koperpaar gebruiken om het DSL signaal van het KPN IS/RA naar uw eindapparatuur (modem, server, rack, ...) te brengen.  
BELANGRIJK:
In geval dat de edpnet monteur vaststelt dat het koperpaar een inferieure kwaliteit heeft, dan zal de hardware moeten geïnstalleerd worden daar waar de wandcontactdoos gemonteerd is (aan het KPN intropunt).
  • Indien er geen koperpaar tussen beide ruimtes loopt:
     
    - De KPN monteur zal de wandcontactdoos monteren waar het KPN IS/RA zich bevindt;
    - De hardware zal geïnstalleerd moeten worden daar waar de wandcontactdoos gemonteerd is.  
  • Verplaatsingskosten zijn inbegrepen in de prijs, als ook de kost van een wandcontactdoos.

DE INSTALLATIE: Wat wordt niet uitgevoerd

  • Installatie van splitter(s)/filter (s)
  • Elke interne bekabeling op zich, niet horizontaal (op dezelfde verdieping), niet verticaal (tussen twee verdiepingen), of het esthetisch afwerken van interne bekabeling (monteren in kabelgoten, bevestigen van kabels aan de muur, in valse plafonds, ...)
BELANGRIJK:
Indien u wenst dat de edpnet modem niet aan het KPN IS/RA geïnstalleerd wordt, maar in een andere ruimte (bvb. in serverlokaal, specifieke ruimte in het kantoorgebouw, appartement, ...), dan dient u ervoor te zorgen dat er vrije interne bekabeling aanwezig is tussen het KPN IS/RA en de gewenste ruimte. KPN, noch edpnet, is verantwoordelijk voor de interne bekabeling.
  • Installatie of configuratie van eindapparatuur (computers, VoIP telefoontoestellen, Wi-Fi netwerk, modem, routers, ...)
  • Installatie of configuratie van software (besturingssystemen, email-programma’s, anti-virus, ...)
  • Installatie of configuratie van uw intern netwerk (firewall, switch(es), router(s), printer(s) en eender welk toestel)
BELANGRIJK:
Indien de installatie niet kan uitgevoerd worden, om welke reden dan ook (bijvoorbeeld: afwezigheid van de klant, opgegeven contactpersoon telefonisch niet bereikbaar, geen naam op de deurbel, geen toegang of weigering van de installatie, ...) dan:
 
- zal kan de monteur vertrekken;
- zal een nieuwe installatiedatum ingepland worden. Hierdoor zal de activatie van uw DSL-verbinding vertraging oplopen.

Volledige DSL-installatie door monteur (Installatie zonder zorgen)

  • U wordt door edpnet gecontacteerd om een installatiedatum en uur te bevestigen.
  • De installatie wordt verzorgd door een edpnet monteur.

Wat dient u zelf voor te bereiden VÓÓR de installatie

  • Lees hierboven aandachtig de details over de New Line Service. Immers goede afspraken maken goede vrienden.
  • Zorg ervoor dat u voorbereid bent en dus vooraf de nodige beslissingen neemt: nog vóór de installatie dient de monteur op de hoogte te zijn van wat hij exact moet uitvoeren opdat er geen tijd verloren gaat.
  • De monteur moet een vlotte en volledige vrije toegang hebben tot de locaties/ruimtes waar hij moet zijn. Er mag niets in de weg staan dat de installatie zou kunnen belemmeren.
  • De contactpersoon moet de dag van de installatie telefonisch bereikbaar zijn op het telefoonnummer dat werd opgegeven tijdens de bestelling.
BELANGRIJK:
Indien de installatie niet kan uitgevoerd worden, om welke reden dan ook (bijvoorbeeld: afwezigheid van de klant, opgegeven contactpersoon telefonisch niet bereikbaar, geen naam op de deurbel, geen toegang of weigering van de installatie, ...) dan:

- zal de monteur vertrekken;
- zal de installatie gefactureerd worden volgens onze bijzondere installatievoorwaarden. Een nieuwe installatiedatum zal ingepland worden. Hierdoor zal de activatie van uw DSL-verbinding vertraging oplopen.

DE INSTALLATIE: Wat wordt uitgevoerd

  • Indien nodig, een New Line Service (Indienstname nieuw koperpaar).
  • Indien nodig, een installatie van een wandcontactdoos of een splitter.
BELANGRIJK:
Indien u wenst dat de edpnet modem niet aan het KPN IS/RA (IS/RA punt) geïnstalleerd wordt, maar in een andere ruimte (bvb. in serverlokaal, specifieke ruimte in het kantoorgebouw, appartement, ...), dan dient u ervoor te zorgen dat er vrije interne bekabeling aanwezig is tussen het KPN IS/RA en de gewenste ruimte. KPN, noch edpnet, is verantwoordelijk voor de interne bekabeling.
  • Installatie en configuratie van de xDSL modem (aangekocht bij edpnet).
  • Testen van de lijnkwaliteit en –snelheid.
  • Bekabeling (VVT) vanaf de wandcontactdoos tot aan de modem (max. 15 meters en enkel als dat nodig blijkt te zijn volgens de edpnet technieker).
  • Beveiligen van het draadloze netwerk.
  • Verbinden van de modem naar netwerk of naar 1 desktop pc of laptop (netwerkkaart niet inbegrepen).
  • Verplaatsingskosten, alsook 1 werkuur zijn inbegrepen in de prijs. De kost van een wandcontactdoos is ook inbegrepen.
  • Edpnet zal een pre-installatie voorzien in geval dat u reeds een actieve xDSL-verbinding heeft, om op die manier een mogelijke onderbreking tot het minimum te herleiden op de eigenlijke activatiedatum. Een pre-installatie houdt in dat:

    - Edpnet uw huidige opstelling voorbereidt op de activatie van de edpnet internetdienst;
    - De edpnet modem een pre-configuratie en setup krijgt (zonder al effectief aangesloten te worden).
BELANGRIJK:
Gelieve ons vooraf in te lichten over specifieke configuratie vereisten.
U blijft uw internetverbinding behouden via uw huidig (‘oud’) abonnement (en hardware) tot op het moment van omschakeling naar de edpnet internetdienst. Na omschakeling naar edpnet, sluit u de modem fysiek aan.
Na de installatie zal de monteur u vragen om een interventieformulier/rapport te tekenen.

DE INSTALLATIE: Wat wordt niet uitgevoerd

  • Alle overige werkzaamheden die hierboven niet vermeld zijn, zoals bijvoorbeeld: interne bekabeling (tussen verdiepingen en ruimtes), de installatie en/of configuratie van hardware dat niet werd aangekocht bij edpnet, installatie en/of configuratie van een intern netwerk en software, ...
BELANGRIJK:
De bijzondere installatievoorwaarden vindt u hier terug. Gelieve deze aandachtig na te lezen.
Last updated on May 04, 2017 | Tags: